Page 41 - Okra magazine oktober 2020
P. 41
OKRA-MAGAZINE OKTOBER 2020
GESMAAKT
Het culturele en culinaire leven van actrice Ellen Verest
CREATIVITEIT IN VELE VORMEN
Tekst Suzanne Antonis // Foto Maarten De Bouw
In de theaterwereld is Ellen Verest (36) een bezige bij, ook achter de scher- Toen ik in Barcelona in de Sagrada
men. Na een extra opleiding creatieve therapie rolde ze in de zorgsector en Familia stond, heb ik staan janken
in 2013 ging ze voluit voor het artistieke leven. Zo reist ze o.a. de wereld door de schoonheid ervan.”
rond om de producties van Theater Tol te promoten. Vlaanderen leerde haar
echt kennen sinds ze in de Eén-serie Dertigers gestalte geeft aan eeuwige Het hart bloedt
twijfelaarster Nora, de vrouw met Albanese roots. Benieuwd of ze in het “2020 is voor de kunst- en cultuur-
echte leven voor haar culturele keuzes evenveel tijd nodig heeft. sector een zwart jaar. Mijn hart
bloedt als ik denk aan alle mooie
projecten die on hold werden gezet,
Een variatie aan lectuur zonder perspectief om ze aan het
“Ik kom uit een leesgezin waar ik publiek te mogen tonen. Ook bij
zowat alle genres Theater Tol gaat het nog steeds
heb leren kennen. moeizaam. Zelf actrice zijnde, bekijk
Ook nu betrap ik ik film en toneel vaak met het gevoel
me erop dat ik met van ‘dat personage lijkt me heerlijk
twee boeken tege- om te vertolken’. Dat hoeven zeker
lijk bezig ben. niet hoofdrollen te zijn. In elk karak-
Momenteel is dat ter kan je op zoek gaan naar dubbele
Omringd door psy- lagen. Het lijkt me bijvoorbeeld een
chopaten, een non- len in de openluchtsites van Rome uitdaging om een erg donker karak-
fictie boek van en Pompeï om de architectuur uit de ter te spelen en daarin een vorm van
Thomas Erikson en daarnaast ligt klassieke oudheid te bekijken. Van menselijkheid te bewaren waardoor
een fantasy trilogie van Rick Yancey. een heel andere orde is het werk van er voor dat personage toch sympa-
Ik grijp vaak naar historische romans de Spaanse bouwmeester Gaudì. In thie en begrip blijft bestaan.”
of verhalen die gebaseerd zijn op een huis van zijn hand kunnen
waargebeurde feiten. Maar evengoed wonen, dat zou toch fantastisch zijn. Miss Tomaat
kunnen de romans van Santa “Ik was als kind een moeilijke eter.
Montefiore mij bekoren. Ik heb het Toen ik in Barcelona in de Op kinderfeestjes wilde ik niks van
geluk gehad om haar enkele keren te de lekkernijen op tafel hebben en
ontmoeten en we hadden nooit te Sagrada Familia stond, vroeg ik naar fruit of groenten. Ik heb
kort aan gesprekstof. Ik zou met veel heb ik staan janken door er de naam ‘Miss Tomaat’ aan over-
schrijvers een avond aan de praat gehouden. Nog altijd kan je me niet
kunnen blijven. Ik vind het fascine- de schoonheid ervan.” verleiden met een dessertbuffet.
rend hoe zij in het hoofd van ver- Geef mij maar de kip in champignon-
schillende personages kunnen krui- roomsaus van mijn moeder. In de
pen. Dat kan alleen met veel men- klassieke grootmoeders’ keuken kan
senkennis en een goede research. je me blij maken met stoofvlees of
Zelf schrijf ik graag verhalen voor een vispannetje. Culinair genieten
kinderen, helaas mis ik het talent om heeft voor mij vooral met sfeer te
er mooie tekeningen bij te maken.” maken, zoals in Café Josee om de
hoek of Kapitein Zeppos op het
Klassieke architectuur Antwerpse Mechelseplein. En ben ik
“Door mijn werk voor Theater Tol ben met de theaterploeg in Azië, kiezen
ik vaak in het buitenland en dan pro- we een lokaal restaurantje waar we
beer ik telkens een tentoonstelling niks van de kaart begrijpen. Hilariteit
mee te pikken. Het laatste wat ik zag verzekerd!”
was KAWS in de National Gallery of
Victoria in Melbourne. Al vertoef ik Info: www.theatertol.com
het liefst in een stad die een muse-
um op zich is. Ik kan uren ronddwa-
© Maarten De Bouw 41 41 41 41 41