Page 41 - Okra magazine oktober 2021
P. 41

OKRA-MAGAZINE OKTOBER 2021
                                                                2006:                                   65 JAAR OKRA
         Nieuwe naam ging samen met                           KBG wordt

         vernieuwde inhoudelijke invulling                        OKRA



         ‘Duizenden leden gingen naar huis met het


         gevoel: de nieuwe beweging is er, OKRA is er!’




                                   Tekst Matthias Van Milders // Foto’s OKRA & François De Heel

         2006 zal altijd speciaal blijven. De koepelorganisatie KBG bestaat dan 50   “In de zoektocht naar een naam die
         jaar én krijgt ook een nieuwe naam: OKRA, wat staat voor open, kristelijk,   de volledige lading dekt, kwamen
         respectvol en actief. De naamsverandering is het orgelpunt van een grondig   we uit bij dat vierletterwoord OKRA:
         proces waarbij de structuur, de werking en het imago meegaan met hun tijd.   een open beweging, christelijk geïn-
         Als algemeen secretaris maakt Jan Vandecasteele het mee vanop de eerste   spireerd, die respectvol omgaat met
                                                                            mensen en streeft naar activiteit en
         rij.                                                               actie van de gepensioneerden zelf.”
                                                                            “Het marktonderzoek had nog veel
          “In de periode voor 2006 verloren   “Nochtans stond KBG intussen niet   meer gevolgen dan enkel die
          we leden, alhoewel we ook nog veel   meer voor de christelijke bonden   naamsverandering. In navolging
          leden inschreven”, blikt Jan terug.   van gepensioneerden, wel voor de   namen we beslissingen die de toe-
          “Maar globaal was de uitstroom gro-  christelijke beweging van gepensio-  komst van de beweging uittekenden.
          ter dan de instroom. De concurren-  neerden. Het christelijke aspect   Zo hebben we de deelwerkingen
          tie nam ook toe.                 voelde voor velen aan als waarde-  versterkt en anders georganiseerd.
          Die kwam niet zozeer van andere   vol. Maar dat woord vooraan zetten   De academies kwamen bijvoorbeeld
          ouderenorganisaties, maar wel van   in onze naam pakte toch niet meer.   terecht in één organisatie om ze
          seniorenwerkingen binnen onderne-  Tenslotte maakte het marktonder-  sterker te maken. Voor de vakanties   >>
          mingen of de gemeentelijke dien-  zoek ook duidelijk dat onze werking
          stencentra. Aan die terugval wilden   niet genoeg gekend was.”
          we iets doen. We maakten een gron-
          dige analyse en schreven in 2003   Nieuwe naam,
          het beleidsplan ‘Van charleston over   nieuwe werking
          swing naar rock-‘n-roll’. KBG wilde
          mikken op ouderen die de charles-  Om een nieuwe organisatie uit te
          ton nog gekend hadden, maar ook   tekenen, werd een breed participa-
          op de jonger gepensioneerden, de   tietraject opgezet met medewerkers
          rock-’n-rollers. De naamsverande-  en vrijwilligers. Uiteindelijk besliste
          ring van KBG naar OKRA in 2006 was   de nationale raad over de nieuwe
          het sluitstuk van heel die analyse.”  manier van werken en de bijhorende
                                           naamsverandering. “Er zijn honder-
          Negatief imago                   den gesprekken geweest met vrijwil-
                                           ligers van het lokale tot het nationa-
          Uit een marktonderzoek bleek dat   le niveau”, herinnert Jan zich. “Snel
          KBG iets moest veranderen aan de   werd duidelijk dat we niet wilden
          werking om die verschillende leeftij-  blijven vastzitten in de traditie. We
          den te bereiken. “Eén programma   stelden vast dat vooral de jongere
          voor iedereen werkte niet meer voor   leden een ander aanbod vroe-
          de nieuwe generatie gepensioneer-  gen. Jonggepensioneerden zijn
          den. Daarnaast bevestigde het    consumenten. Als organisa-
          marktonderzoek wat we al wisten:   tie moet je hen iets aan-
          dat we een tamelijk negatief imago   bieden dat binnen hun
          hadden als de bond van de gepensi-  interesse en hun
          oneerden”, vertelt Jan.          mogelijkheden past.
                                           Anders worden ze
                                           geen lid.”




                                                            41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46