Page 41 - Okra magazine oktober 2021
P. 41
OKRA-MAGAZINE OKTOBER 2021
2006: 65 JAAR OKRA
Nieuwe naam ging samen met KBG wordt
vernieuwde inhoudelijke invulling OKRA
‘Duizenden leden gingen naar huis met het
gevoel: de nieuwe beweging is er, OKRA is er!’
Tekst Matthias Van Milders // Foto’s OKRA & François De Heel
2006 zal altijd speciaal blijven. De koepelorganisatie KBG bestaat dan 50 “In de zoektocht naar een naam die
jaar én krijgt ook een nieuwe naam: OKRA, wat staat voor open, kristelijk, de volledige lading dekt, kwamen
respectvol en actief. De naamsverandering is het orgelpunt van een grondig we uit bij dat vierletterwoord OKRA:
proces waarbij de structuur, de werking en het imago meegaan met hun tijd. een open beweging, christelijk geïn-
Als algemeen secretaris maakt Jan Vandecasteele het mee vanop de eerste spireerd, die respectvol omgaat met
mensen en streeft naar activiteit en
rij. actie van de gepensioneerden zelf.”
“Het marktonderzoek had nog veel
“In de periode voor 2006 verloren “Nochtans stond KBG intussen niet meer gevolgen dan enkel die
we leden, alhoewel we ook nog veel meer voor de christelijke bonden naamsverandering. In navolging
leden inschreven”, blikt Jan terug. van gepensioneerden, wel voor de namen we beslissingen die de toe-
“Maar globaal was de uitstroom gro- christelijke beweging van gepensio- komst van de beweging uittekenden.
ter dan de instroom. De concurren- neerden. Het christelijke aspect Zo hebben we de deelwerkingen
tie nam ook toe. voelde voor velen aan als waarde- versterkt en anders georganiseerd.
Die kwam niet zozeer van andere vol. Maar dat woord vooraan zetten De academies kwamen bijvoorbeeld
ouderenorganisaties, maar wel van in onze naam pakte toch niet meer. terecht in één organisatie om ze
seniorenwerkingen binnen onderne- Tenslotte maakte het marktonder- sterker te maken. Voor de vakanties >>
mingen of de gemeentelijke dien- zoek ook duidelijk dat onze werking
stencentra. Aan die terugval wilden niet genoeg gekend was.”
we iets doen. We maakten een gron-
dige analyse en schreven in 2003 Nieuwe naam,
het beleidsplan ‘Van charleston over nieuwe werking
swing naar rock-‘n-roll’. KBG wilde
mikken op ouderen die de charles- Om een nieuwe organisatie uit te
ton nog gekend hadden, maar ook tekenen, werd een breed participa-
op de jonger gepensioneerden, de tietraject opgezet met medewerkers
rock-’n-rollers. De naamsverande- en vrijwilligers. Uiteindelijk besliste
ring van KBG naar OKRA in 2006 was de nationale raad over de nieuwe
het sluitstuk van heel die analyse.” manier van werken en de bijhorende
naamsverandering. “Er zijn honder-
Negatief imago den gesprekken geweest met vrijwil-
ligers van het lokale tot het nationa-
Uit een marktonderzoek bleek dat le niveau”, herinnert Jan zich. “Snel
KBG iets moest veranderen aan de werd duidelijk dat we niet wilden
werking om die verschillende leeftij- blijven vastzitten in de traditie. We
den te bereiken. “Eén programma stelden vast dat vooral de jongere
voor iedereen werkte niet meer voor leden een ander aanbod vroe-
de nieuwe generatie gepensioneer- gen. Jonggepensioneerden zijn
den. Daarnaast bevestigde het consumenten. Als organisa-
marktonderzoek wat we al wisten: tie moet je hen iets aan-
dat we een tamelijk negatief imago bieden dat binnen hun
hadden als de bond van de gepensi- interesse en hun
oneerden”, vertelt Jan. mogelijkheden past.
Anders worden ze
geen lid.”
41