Page 51 - Okra magazine oktober 2020
P. 51
OKRA-MAGAZINE OKTOBER 2020
LANGS VLAAMSE WEGEN
Meer dan tachtig jaar geleden opende de eerste schoenenwinkel van de familie Moernaut in Sint-Gillis-bij-
Dendermonde. Vandaag hebben broers Evert en Rikkert De Bruycker de dagelijkse leiding in handen. Maar mama
Jessie Moernaut steekt graag nog een handje toe.
e Sint-Gillislaan doorkruist Een grote naam als Dries Van Noten financiën. We kunnen serieus roe-
de gelijknamige deelge- introduceren in een dorp, dat is niet pen en vloeken op elkaar, tot zelfs
meente van de stad waar evident. Maar vandaag weten de onze medewerkers vreemd opkij-
D de Dender in de Schelde mensen dat ze modemerken ook bij ken. Maar achteraf zitten we
vloeit. Rond de gewestweg vind je Moernaut vinden. Ook binnen de gewoon weer met z’n tweeën aan
een kleine handelskern met enkele comfortschoenen kiezen we voor tafel. We wonen zelfs naast elkaar,
horecazaken en zelfs een familiale modische modellen.” net boven de zaak. Of afstand
bioscoop. Hier bouwde de familie Om de vinger aan de pols te hou- nemen van het werk dan niet moei-
Moernaut aan een schoenenparadijs den, bezoekt Evert beurzen over lijk is? Weet je, van een familiezaak
dat vandaag 1.300 m² beslaat. heel Europa. kan je gewoon moeilijk afstand
“Onze grootvader leerde schoenen nemen. Zelfs op
maken in de vakschool”, blikt Rikkert “Het gaat zó vakantie bellen
terug op het prille begin. “Nadien snel in de “We kunnen serieus roepen we elkaar met
oefende hij de stiel in schoenfabrie- modewereld. en vloeken op elkaar, maar vragen over de
ken aan de Brusselse Zavel. Na zijn Soms ga ik achteraf zitten we gewoon winkel.”
uren maakte hij ook thuis schoenen. gewoon naar “Dit is ook een
Mijn oma - zijn vrouw - was heel beurzen om weer met z’n tweeën aan kind van ons”,
sociaal en legde zich toe op de ver- inspiratie op te tafel.” beaamt Evert.
koop. Stilaan groeide de zaak, altijd doen. Ik moet
rond de kerktoren van Sint-Gillis.” ook de vertaling “Voor ons mama
maken naar onze winkel. Want wat geldt dat ook, de zaak laat haar
“Mijn mama en mijn nonkel kwamen ze tonen in Parijs of Milaan is niet niet los. Het zou een straf zijn,
als tweede generatie in de zaak. altijd verkoopbaar in Sint-Gillis. Die mocht ze hier niet meer mogen
Vanaf de jaren ‘60 werd Moernaut afweging, dat is een kwestie van werken.”
een begrip in Dendermonde en wijde buikgevoel. We zetten ook in op “Ze is achter de schermen actief”,
omstreken als een gezinswinkel met duurzaamheid. Sneakers uit gerecy- aldus Rikkert. “We hebben een
een uitgebreid gamma comfort- cleerd materiaal bijvoorbeeld, dat is eigen atelier met onder meer ook
schoenen, maar ook tal van echt een trend. Jongeren zijn een toestellen die nog van pépé waren.
Italiaanse modemerken. Evert en ik moeilijke doelgroep, maar daarmee Daarmee kunnen we schoenen
wilden daar ook Belgische mode- spreken we hen wel aan.” retoucheren of verven. We hebben
merken en lifestyle-accessoires aan ook leesten om schoenen te rek-
toevoegen. Je moet constant veran- Afstand nemen is moeilijk ken als die een beetje knellen.
deren, meegaan met de tijd. Vijf jaar Evert begon meteen na zijn studies Daar is mama enorm mee bezig.”
geleden startten we onze webshop in de familiezaak. “Als kind ging ik
en tijdens de lockdown is die fel al mee met mama naar beurzen. Ik “Ze vindt het ook leuk om contact
gegroeid. Het is onze online etalage.” vond dat zo tof en ze zagen dat ik te houden met de verkoopsters”,
smaak en inzicht had.” Rikkert deed merkt Evert. “Die zijn haast familie.”
Gevoel voor design en mode eerst nog ervaring op in andere “Dat is onze troef tegenover de gro-
De Nieuwstraat, de Veldstraat en bedrijven, maar kwam twintig jaar tere ketens”, vertelt Rikkert. “Wij
andere Monopolystraten klonken geleden ook mee aan boord. “Wij staan zelf in de zaak en hebben
lange tijd een stuk aantrekkelijker zijn twee andere types en dat ver- maar één vestiging. Hier werken
voor fashionista’s dan taalt zich ook in wat we doen bin- verkoopsters die wij nog als kind
Dendermonde. Toch volgden de nen het bedrijf. Evert is de man gekend hebben. Sommige klanten
Moernauts hun eigen interesse. met passie voor de schoenen, hij is komen zelfs specifiek voor een
“Mijn mama, mijn vrouw en ik had- sterk in aan- en verkoop. Ik ben bepaalde verkoopster.”
den altijd al een gevoel voor design ook geïnteresseerd in mode en “Soms vertellen klanten ons dat ze
en mode”, vertelt Evert. “We bouw- design, maar werk meer achter de Paula, onze grootmoeder, nog heb-
den dat segment stap voor stap op. schermen: organisatie, marketing, ben gekend”, aldus Evert. >>
51